تبلیغات
مقالستان؛ رسانه علمی ایرانیان - فلسفه اخلاق
مقالستان؛ رسانه علمی ایرانیان
با قدرت بیشتر با هیات علمی علوم
 
تاریخ : پنجشنبه 4 آذر 1389 | نویسنده : آرشام بهبهانی

تحقیق درس فلسفه اخلاق
كلام آخر در نظریه حسن و قبح عقلی و شرعی
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چو ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

بنظر می‌رسد كه این نزاع كلامی كه حسن و قبح امور را عقل تشخیص می‌دهد یا شرع . از اول اشتباه بوده است بویژه اینكه این نزاع بین دو طایفه مسلمین یعنی اشاعره از یك طرف و معتزله و شیعه از طرف دیگر رخ داده است مگر اینكه بحث و مداجله بدینگونه نبوده باشد و طی قرنها ترجمان آن اشتباه بوده است0 دلائل متعددی وجود دارد كه نمی‌توان این دو نظریه را در مقابل هم قرار داد و اینها همسنگ نیستند 1- عقل خود مخلوق است و نمی‌تواند با خالق و امر و نهی او مقابل شود همچنان كه یافته‌های مخلوق با یافته‌های خالق برابری نمی‌كند0
لازم به ذكر است كه در علوم ریاضی و محض نیز وقتی دو متغیر را می‌توان جداگانه تجزیه و تحلیل كرد كه آنها از همدیگر مستقل باشند0

2- یافته‌های عقل از محیط پیرامون خود می‌باشد بنابراین می‌خواهد از (هست) هر چند غلط به (باید) برسد اما یافته‌های خداوند ذاتی و ازالی و ابدی است0
3- حتی طرفداران نظریه حسن و قبح عقلی معتقدند كه عقل حسن و قبح برخی اعمال اخلاقی را درك می‌كند و صریحاً معترف می‌شوند كه كاركرد عقل ناقص است0
بنابراین اصولاً درست نیست كه این بحث در كتابهای فلسفه اخلاق بدینگونه مطرح شود تا اولاً فیلسوفان غیر دینی به این نزاع مسلمین استناد كنند0 همچنان كه كانت چنین كرده است0
از نظر مسلمین خداوند و امر و نهی خداوند و حكم شرع یك داور نهائی است كه به درست بودن و یا غلط بودن نظریه‌ها حكم می‌كند نه اینكه خود به عنوان یك نظریه مطرح شود0
در كتابهای فلسفه اخلاق هم مانند كتاب (امیر خواص) نظریه حسن و قبح عقلی را چنان مطرح كرده‌اند و شرایطی به آن اضافه نموده‌اند كه در پایان احساس می‌شود این نظریه حسن و قبح شرعی است و فقط عنوان آن (حسن و قبح عقلی) است بهر حال بهتر آن است و بهتر آن بود كه نظریه حسن و قبح عقلی در مقابل سایر نظریات مثل نظریه وجدان اخلاقی ـ نظریه افلاطون ـ نظریه محبت ـ نظریه اراده ـ نظریه زیبایی و سایر نظریات همسنگ خود قرار داده می‌شد كه در این صورت نظریه مقبول فلاسفه و نظریه پیروز میدان همین نظریه حسن و قبح عقلی می‌شد اما در صورتی كه بخواهد در مقابل نظریه حسن و قبح شرعی قرار گیرد شكست سنگینی می‌خورد0




طبقه بندی: فلسفه، 
آرشیو مطالب
آخرین مطالب
پیوند های روزانه
ابر برچسب ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب ارسال شده: عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :